8848 altitude - kundecase - Jetshop

8848 Altitude storsatset på Flight under pandemien, det ledet til rusende suksesstall. 

8848 Altitude produserer ski- og friluftsutstyr, og tiltrekker seg alle typer sportsutøvere og friluftsentusiaster. I samarbeid med Jetshop lanserte de en ny nettbutikk høsten 2020, spekket med ny funksjonalitet på plattformen Flight. Lanseringen resulterte i rekordsalg, og salgstallene fortsetter å peke oppover samtidig som returene har minsket. Her forteller vi om bedriftens fremgangsrike reise og om synet på framtiden.

+113%

Økt konverteringsgrad

Måling for september-mars sammenlignet med samme periode 2019–2020

+195%

Økt inntekt

Måling for september-mars sammenlignet med samme periode 2019–2020

Bakgrunn

En bedrift med kjærlighet til fjellet. 

8848 Altitude ble grunnlagt av Magnus Berggren som kort tid før designet plagg for den første vellykkede ekspedisjonen opp på Mount Everest. Planen for 8848 Altitude var å lage funksjonelle plagg til en bredere målgruppe.

– Bedriften har eksistert siden 1990, og vi har alltid hatt en kjærlighet til fjellet. Og å få vanlige folk til å dra til fjells. Det har vært drivkraften for oss siden oppstarten.

Målgruppe

8848 Altitude retter seg egentlig mot alle som har en interesse for ski eller friluftsliv. I den siste tiden har det blitt mer fokus på kvinnene.

– Vi legger mye energi i damesegmentet. Der får vi også mest engasjement. Vi fokuserer mye på passformorientert damemote gjennom innlegg i sosiale medier og via influensere.

Overordnet målsetting 

8848 Altitude vil vokse til både å kunne jobbe via forhandlere og som egen avsender. Det fremste målet er selvfølgelig å øke salget, men også spredningen, samtidig som merket beholder tilliten hos målgruppene.

– Vi hadde forhåpninger om et bedre resultat for konvertering og salg, men turte ikke håpe på for mye. Jetshop overgikk alle forventninger med god margin.

Utfordringer

8848 Altitude lanserte den nye nettbutikken rett før høysesongen. I forkant av lanseringen var utfordringen å skape fleksibilitet som fungerte problemfritt, og i tillegg øke konverteringen og salget. Når tallene begynte å skyte i været, ble utfordringene i stedet logistisk orientert.

– Vi vokser i en slik fart at det kan være vanskelig å henge med. Etter lanseringen av den nye e-handelen har salget fortsatt å peke oppover, og vi vokser i en slik fart at den nye utfordringen først og fremst er hvordan vi skal håndtere logistikken. Vi jobber for å forkorte og forbedre prosesser, og satser høyt i hvert prosjekt.

Hvorfor falt valget på Jetshop? 

I valget av plattformleverandør var det bred funksjonalitet, enkelhet og en «brette opp ermene»-mentalitet som fikk Jetshop til å utmerke seg.

– Vi skannet markedet og hentet frem flere alternativer ut fra tips og de vi syntes hadde et godt omdømme. Vi falt for Jetshops revenue share-modell, som kort fortalt går ut på å legge seg i selen mot målet. Vi får altså mye hjelp på veien, og det føles trygt.

Jetshops portefølje veide også tungt i valget. 

– Vi leste gjennom casene og fant mange gode. Det føltes som om at vi ville få verdi for pengene. Noe vi fikk. Enkelheten var også en fremtredende del som gjorde valget lettere.

Løsninger

Lanseringen gjennom Jetshop Flight gikk rakt over i fordoblet salg og sterkere konverteringstall. En tilvekst som senere skulle vise å holde seg. Viktige faktorer som løftes frem er ett nytt design, med større mulighet for å få inn inspirerende og matnyttig informasjon med PIM-data, i kombinasjon med en brukervennlig checkout og smidige tredjepartskoblinger.

– Med funksjonaliteten til Flight har vi kunnet beskrive produktene mye bedre, og sidene er fylt med masse engasjerende innhold. Vi sitter på mange tekniske produkter, så å kunne beskrive med mye fakta er viktig for oss.

Enkelhet er viktigst for kunden
– Det gjelder å finne en balanse mellom enkelhet og masse interessant fakta. Med Jetshop får vi presentert det vi vil på en enkel og elegant måte, noe som er lett for kunden å absorbere. Vi har også redusert returgraden vår med 9 %, samtidig som vi har økt salget med nesten 200%.

Ekspertrådgivning med utgangspunkt i data
Jetshop sitter på mye informasjon og data, som betyr at vi kan få god støtte og veiledning for hvordan vi for eksempel skal øke konverteringen. Man trenger ikke finne opp hjulet, det er allerede forankret. Bare å koble på. I tillegg føler jeg at man deler en genuin vilje til å nå nye nivåer sammen. Vi føler oss høyt prioritert.

Systemkart rapportering

Front end: Jetshop Flight
Front end og implementeringspartner: R3
Søk:  Elastic Search
Rating og reviews: Trustpilot

ESP/ Nyhetsbrev: Apsis one
ERP: GARP
Betalingsløsning: Klarna Checkout
Markedsplass: Afound

Resultat

+113%

Økt konverteringsgrad

Måling for september-mars sammenlignet med samme periode 2019–2020

+195%

Økt inntekt

Måling for september-mars sammenlignet med samme periode 2019–2020

Hvordan kan vi hjelpe deg?