Bergans of Norway | Kundcase - LP - NO - Jetshop

Slik nådde e-handelen til Bergans of Norways nye høyder innen
konvertering, teknisk frihet og
eksepsjonelle merkevareopplevelse

Bergans of Norway er en gigant innen norsk friluftsliv og har eksistert i over 100 år. Gjennom hele reisen har de forskanset seg med en lojal kundegruppe eldre friluftsmennesker. Men til tross for at de allerede hadde en sterk og lojal kundebase, ønsket de å nå flere målgrupper i andre markeder. For å tiltrekke seg disse var det nødvendig med en stor digital endring.

Bakgrunn

Dedikerte friluftsfolk 

Bergans of Norway har utviklet og solgt fritidsklær og utstyr i over hundre år. Helt fra begynnelsen var forretningsideen deres å produsere et utvalg av høyeste kvalitet. Fra sin spede begynnelse i en liten hytte i Norge vokste merket til å bli en av de store gigantene innenfor friluftsliv i Skandinavia. 

Å utvide målgruppen  

Selv om Bergans alltid har hatt en stor og lojal kundebase blant skandinaviske friluftsmennesker, var det likevel et ønske om å nå ut digitalt til en bredere målgruppe – spesielt innenfor det yngre segmentet. Plagg og utstyr av høy kvalitet skal ikke ha et aldersstempel. Samtidig var det fristende å nå markeder utenfor Skandinavia, så det var behov for en digital oppdatering. Bergans ønsket å fremstå som et konkurransedyktig selskap blant andre fritidsmerker, både hos yngre og eldre forbrukere. Det var også klare tekniske behov som førte den digitale transformasjonen høyere opp på agendaen. 

 – E-handelløsningen vi hadde, fungerte bra, men vi satt fast med høye utviklingskostnader sammenlignet med det som styret mente var riktig nivå for våre forretningsmessige mål. Siden vi har en liten IT-avdeling, måtte vi basere oss på konsulenter, noe som økte kostnadene ytterligere. Vi måtte rett og slett rulle opp ermene og gjøre noe nytt, sier Christopher Häggström, midlertidig CDO hos Bergans of Norway. 

På jakt etter ny e-handelpartner

På styrets forespørsel begynte et internt prosjektteam å lete etter en ny e-handelpartner. Målet var å bytte til en «best of breed»-løsning, som betyr å slå sammen systemene ved å bruke en tredjepartleverandør, og der tjenestene integreres best mulig med hverandre. Kort fortalt vil en «best of breed»-løsning lette vedlikeholdet av alle komponentene i e-handelen, noe som var av stor betydning for Bergans, da de har et ganske lite teknisk team. 

Vi var ikke bare ute etter en ny leverandør av e-handel, men også en kunnskapspartner.

Christopher Häggström
Interim CDO, Bergans of Norway

Utfordringer

Å lage et funksjonelt og inspirerende nettsted som også var konkurransedyktig i markeder utenfor Norden, var en stor utfordring. Det var også viktig at hele prosjektet ikke ble for kostbart. Målet var at det hele skulle føre til en klar økning i både konvertering og salg.  

Å finne nye målgrupper og beholde eksisterende

For å finne nye målgrupper er det ofte nødvendig å tilpasse identiteten og profilen, noe som kan påvirke den lojale kundegruppens gode holdninger til merkevaren. Bergans hadde en veldig tydelig målgruppe av eldre friluftsfolk som likte merkevaren for sin gode kvalitet. Så for å tiltrekke flere yngre målgrupper måtte man sette den gode kvaliteten og opplevelsen i et nytt lys. Et potensielt problem var at transformasjonen ville gjøre identiteten til Bergans ugjenkjennelig for eksisterende og lojale kunder. 

Økt konvertering og redusert konsulentbehov 

Bergans består av et relativt lite team som tidligere baserte seg på konsulenter. Målet var å organisere netthandelen og forretningssystemet slik at det ble lettere for dem å administrere det selv. Derfor ønsket man en nettbutikk med en «best of breed»-løsning der alt fungerte sømløst, og der det ble lettere å velge tredjepartleverandører. 

Konverteringen så absolutt ikke dårlig ut. Men med den nye netthandelen var det både et mål og en utfordring å øke salget og konverteringen betydelig. I tillegg skulle alle produktene fremheves på en både informativ og inspirerende måte. 

Konverteringen såg absolut inte dålig ut. Men med den nya e-handeln var det både ett mål och en utmaning att kraftigt öka omsättning och konvertering. Sedan skulle alla produkter lyftas fram på ett både informativt och inspirerande sätt. 

Derfor falt valget på Jetshop

Det var mange plattformer og samarbeidspartnere å velge mellom. Men takket være en kostnadseffektiv plan, en smart plattform og et godt, støttende partnerskap skilte Jetshop seg ut fra mengden og ble det åpenbare valget som samarbeidspartner. 

Jetshop er et trygt valg fra flere perspektiver, og det som gjør selskapet annerledes enn andre leverandører, er den fremtidsrettede tankegangen. Denne tankegangen betyr at Jetshop sørger for at alle de tekniske løsningene som leveres, er topp moderne, og at de holder tritt med tiden. De leverer alltid en solid «product roadmap» som tydelig viser hvordan Jetshop vil ta e-handelen videre, og de bidrar alltid med kunnskap som utfyller de tekniske løsningene. 

– Vi skaffet tilbud fra flere e-handelleverandører, men løsningen fra Jetshop var den desidert mest omfattende og kostnadseffektive. Løsningen deres inkluderer støtte og opplæring av ansatte, noe som er viktig for oss. Vi var ikke bare ute etter en ny leverandør av e-handel, men også en kunnskapspartner, sier Christopher Häggström.

Løsninger

Gjennom et tett samarbeid fikk Bergans den riktige eksterne støtten fra Jetshop for å nå sine mål, noe som gjorde at effektiviteten i virksomheten skjøt i taket. Reklamebyrået R3 implementerte også et moderne uttrykk på nettstedet, som skulle inspirere nye målgrupper. 

Teknisk utstyr og strategisk støtte fra Jetshop

Markedsføringsteamet til Bergans og Oskar Tornberg, som er ESM hos Jetshop, hadde veldig tett kontakt gjennom hele prosjektet – det var nemlig veldig viktig at alle fordelene med Jetshop som Saas-plattform kunne formidles ordentlig og deretter brukes til sitt fulle potensial. Jetshop ville ikke bare gi Bergans det riktige tekniske utstyret, men også opplærling og støtte til brukerne av systemet for en langsiktig effektivitetsforbedring i hele selskapet. Dette ble gjort ved få finne den riktige og tilpassede «best of breed»-løsningen med høy fleksibilitet, slik at administratorene kan lage innhold som er skreddersydd for målgruppen. 

 – Jetshop bidrar ikke bare med 100 % kompetanse i samarbeidet, men også velvilje. Ved å løse alle deler av teknologien på en god måte, får vi bedre oversikt og kan dermed ta mer kostnadseffektive avgjørelser i fremtiden. 

Saas og Api first-tenkning

Med målet om å skape en sømløs kundeopplevelse bruker Jetshop en moderne Saas-plattform og API-er som gir raskere lastetid og sømløs integrasjon av tredjepartsystemer. Tidseffektiviseringen er også tydelig på andre områder:  

– Når e-handelplattformen inneholder smarte funksjoner, må vi ikke bygge alt selv. I stedet kan vi bruke tid og ressurser på å analysere kundedata og komme med konkrete forbedringsforslag basert på disse, sier Christopher Häggström.

Jetshops plattformer er i stadig utvikling, og regelmessig blir nye og oppdaterte funksjoner gjort tilgjengelig for kundene deres. Kombinert med rollen som kunnskapspartner og API first hjelper Jetshop bedrifter med å forbedre det meste innen e-handel. 

Headless e-handelsplattform

Jetshop Commerce er helt headless og API-drevet som åpner for å skape en front-end opplevelse der design og funksjonalitet er fullstendig tilpasset behov og ønsker. Utskilt front- og back-end. Med alle data og logikk via API.

Superrask front-end

Jetshop Flight – lynraske front-end rammeverk, er ikke bare raskt, det er bygget på den aller nyeste teknologien i React og på Graph-Ql APIer. Med rammeverket som grunnlag designes en skreddersydd løsning med høyest ytelse.

Design og implementering fra R3  

Etter nøye analyse av målgrupper og salgstrender designet og programmerte R3 et nettsted som er både funksjonelt og inspirerende. Med sterk fokus på det å skape interessant inspirasjon for alle Bergans kundegrupper, både nye og gamle, bygde R3 et nettsted som enkelt og kostnadseffektivt kunne styres og bygges ut videre av det interne markedsteamet hos Bergans. 

Samarbeidende tredjepartleverandører 

Ved å velge Flowbox som produsent av det brukergenererte materialet, Yotpo for anmeldelser og Klarna som betalingssystem ble det laget en sømløs helhet. Hver seksjon ble designet basert på analyser av Bergans kjøpergrupper, noe som også gjorde det mye lettere å inspirere kundene. 

Kundetilpassede funksjoner

Ved å fokusere på produktene ble det laget innovative løsninger: Forsiden ble designet slik at produktbildene lå i et rutenett, der for eksempel et plagg ble vist fra flere forskjellige vinkler. Andre funksjoner, som tilpassede ønskelister, ble lagt til slik at man kan angi produkter som favoritter og enkelt finne tilbake til dem. For ytterligere tilpasning av nettsiden ble det utviklet ny og bedre filtrering for å optimalisere hver kategori. For å gjøre det enklere for kundene å finne butikker ble det også lagt til en Store Finder. Dermed kan kundene enkelt søke på kartet for å finne både butikk og forhandlere. 

Forenklet kampanjehåndtering

For å ta hensyn til de ansatte hos Bergans, som tidligere måtte publisere kampanjene i sanntid, ble det laget nye løsninger. En veldig viktig løsning var å gjøre det mulig å planlegge kampanjer slik at ansatte ikke lenger måtte tilpasse seg lanseringen av kampanjer. 

Systemkart

Front end-teknologi: Jetshop Flight

Commerce motor: Jetshop Commerce

Søk: Jetshop Elastic search 

Review: Yotpo

Betalingsløsning: Klarna KCO

UGC: Flowbox

ESP/ Nyhetsbrev: Voyado 

ERP: Business central

CRM/Lojalitet: Voyado

Markedssteder: Jetshop Hyperdrive (för flöden)

PIM: inRiver Product Marketing Cloud

Gjennomføring

For å bygge en omfattende e-handel må alle partnere kunne arbeide sømløst med hverandre og få mest mulig ut av sine respektive kompetanser. Jetshop og R3 har sammen med tredjepartleverandører funnet synergien og har dermed vært i stand til å forenkle utformingen av alle delene av e-handelen. 

Implementeringen var basert på «best of breed»-løsninger og API first. Dette resulterte i en smart løsning med tredjepartleverandører samt implementering og design som var både brukervennlig og inspirerende.  Alle samarbeidspartnere involvert i prosjektet, hadde spesialisert kompetanse som til sammen dekket kundenes behov når det gjaldt e-handel. Christoffer Häggström er fornøyd med resultatet. Han mener også at det er en endring i det spesifikke behovet for netthandel – og at alle som er involvert i e-handelprosjektet, har vist at de er i forkant når det gjelder å lage løsninger som oppfyller forbrukernes krav.

– Fleksibilitet, utviklingstakt og kunnskapsdeling er viktige konkurransefortrinn som øker i takt med utviklingen av netthandelen. Effekten av API-økonomien på netthandel kan ikke lenger overses – forbrukernes krav til en sømløs kundeopplevelse øker raskt. Derfor er det viktig å være forberedt på fremtiden, og å hente inn kunnskap om hvordan et Saas- og Api first-tankesett åpner for nye forretningsmuligheter. Vi er blitt utstyrt med alt som er nevnt ovenfor, og vi står derfor sterkt ovenfor konkurrentene våre.  


R3 har ordet

R3 har en lang historie med å jobbe med Jetshop for å finne innovative og resultatsterke løsninger innen alle typer e-handel. Fredrik Lyckelid, Digital director, og Joakim Eriksson, som leder R3s nettutvikling, roser Bergans for deres tekniske og sosiale ferdigheter – og ser frem til fremtidige prosjekter sammen.

  – Hele teamet vårt har, i tillegg til tidligere samarbeid med Jetshop, en lang bakgrunn med samarbeid med norske kunder som har vokst seg så mye større enn bare det skandinaviske markedet. Vi var heller ikke fremmede for å designe og bygge en netthandel som forbedrer trafikken og konverteringen betydelig. Selv om vår egen erfaring gjorde det lettere for oss gjennom alle deler av prosjektet, må det tilføyes at Bergans var en veldig imøtekommende samarbeidspartner. De har klare mål som vi begge kan jobbe mot. Både design og implementering skjedde uten problemer, takket være den profesjonelle og gode holdningen vi møtte hele tiden, sier Fredrik Lyckelid. 

  – Med tanke på at vi alltid har jobbet med et entusiastisk team og alltid har vært utstyrt med klare mål, kunne vi implementere en nettside som både vi og Bergans var veldig fornøyd med. Vi har funnet de beste løsningene på nesten alle områder – design, flyt, inspirasjon og alle de andre tingene som Bergans netthandel nå har, fortsetter Joakim. 

ESM har ordet

Oskar Tornberg, E-commerce Strategy Manager hos Jetshop, hadde tett kontakt med Bergans helt fra starten av prosjektet. Han er fornøyd med prosjektet – fra start til slutt – og ser frem til å ta fatt på nye prosjekter.  

Jetshop er tidligere blitt hyllet for å være en av Sveriges beste samarbeidspartnere, som tilbyr oppdatert kompetanse og analytiske evner. Oskar Tornberg påpeker imidlertid at til tross for Jetshops ekspertise, får man de vellykkede oppdragene gjennom gjensidig forståelse og fremtidsrettet tenkning. Bergans har vært eksemplariske i så måte, og det gode resultatet er bevis på dette.

– Det er alltid morsomt og utfordrende å jobbe sammen med Bergans. De ønsker hele tiden å ligge i forkant digitalt, de har ressursene til å gjøre det, og de jobber effektivt med netthandelen. De er ikke redde for å prøve nye ting, og de velger alltid å samarbeide med leverandørene og samarbeidspartnerne de mener er best for dette formålet. Dette betyr at vi i Jetshop også stadig utfordres, og sammen med kunden finner vi nye veier fremover. 

Oskar Tornberg
E-Commerce Strategy Manager, Jetshop

Resultat

Rett etter lanseringen av den nye e-handelen ble det brukt store ressurser på markedsføring. Til tross for dette har trafikken og konverteringen av e-handelen økt imponerende mye. Salget tikker som aldri før, og det tradisjonelle merket glitrer med sitt nye digitale design. 

Med åpne API-er er e-handelen til Bergans blitt betydelig raskere. Den visuelle oppdateringen, spesielt på startsiden, viser en klar forbedring. Andre funksjoner som er forbedret, er navigasjon, mine sider, den optimaliserte søkemotoren og sanntidsbeholdning av produktkortene. Som følge av den strategiske og tekniske kunnskapen fra alle involverte parter har konverteringen også økt betraktelig – spesielt i mobilversjonen. 

   – Nettbutikken vår er mye bedre på mobil nå, der alle sidene lastes veldig raskt, noe som igjen påvirker konverteringen og sikrer bedre business. Vår backend er også mer intuitiv å jobbe med, og du kan planlegge kampanjer slik at de ansatte ikke trenger å stå opp midt på natten for å publisere kampanjemateriell ved kommersielle høytider, sier Christoffer Häggström. 

Sammendrag

Bergans følte seg begrenset i den forrige netthandelen sin, og de ønsket internasjonal eksponering gjennom digitale midler. Den nye netthandelen skulle også se moderne ut og fremheve Bergans tradisjonelle følelse av kvalitet. Sammen med R3 og tredjepartleverandører skapte Jetshop en sømløs e-handel der inspirerende innhold og bedre hastighet resulterte i økt konvertering og salg. 

Hele e-handelen ble også bygget slik at det interne teamet hos Bergans lett kunne styre den. Kampanjesider kan planlegges, pakketilbud utformes enklere, inspirerende innhold er lettere å laste opp, og alle sidene lastes enda raskere. 

Det har ganske enkelt vært en samling av moderne løsninger som jobber godt sammen, og som både engasjerer og inspirerer sluttkunden. Slik skal et vellykket prosjekt se ut.  

Hvordan kan vi hjelpe deg?