Hekta på Tur | Kundcase | Jetshop

Hekta På Tur endret front-end i høysesongen,
og satte salgsrekord

Hekta på Tur er en ledende leverandør av friluftsutstyr i Norge, der målgruppen er bred og inkluderer alt fra nybegynnere til erfarne utøvere, der alle har en felles interesse for fantastiske turer i naturen.

+63%

Økte inntekter

+68%

Økt trafikk

Bakgrunn

Hekta på Tur er en ledende leverandør av friluftsutstyr i Norge, der målgruppen er bred og inkluderer alt fra nybegynnere til erfarne utøvere, der alle har en felles interesse for fantastiske turer i naturen.

Selskapet ble til etter en padletur

Etter en padletur i dårlig vær innså Rune Kjeldsen viktigheten av funksjonelle klær. Kort tid etter startet han Hekta på Tur, med mål om å selge produkter som gir folk bedre friluftsopplevelser.

For alle som liker å «gå på tur». 

Hekta på Tur er et selskap som retter seg mot alle slags friluftsentusiaster. Blant disse er hovedmålgruppen i aldersgruppen 25–50 år, med en jevn fordeling mellom kvinner og menn.

Prosjektet

Jetshop og Hekta På Tur har alltid vært partnere, og partnerskapet har holdt seg takket være kompatible administrasjonssystemer, god veiledning og felles visjon. I 2020 besluttet begge parter at det var på tide å ta Hekta på Turs e-handel til et nytt nivå. Derfor introduserte man front-end med Jetshop Flight. 

– Jetshop har vært med oss siden begynnelsen av 2012, og vi har begge vokst betydelig i de åtte årene som har gått. Vi har vokst sammen. Det føltes derfor gøy å ta et nytt steg sammen, sier Lars Kristian Nymoen, merkevaresjef hos Hekta På Tur. 

For å øke brukervennligheten, hastigheten og konverteringen bestemte Hekta på Tur seg for å investere i et nytt rammeverk til front-end. 

– Det er et veldig stabilt og brukervennlig system som har fokus der du trenger det, nemlig på raske lastetider og en god handleopplevelse, sier Johan Trägårdh, ESM i Jetshop.

Kort om Hekta på Tur 

  • Hekta På Tur har som mål å gi en bedre utendørsopplevelse gjennom produktene sine. 
  • Selger avansert utstyr og kvalitetsvarer innen friluft.
  • Målgruppen er både nybegynnere og mer erfarne friluftsentusiaster, hovedsakelig i alderen 25–50 år.  
  • Kjøpsprosessen foregår gjennom egne artikler, råd og tips, sosiale medier og markedsføring via Google og Facebook.

De viktigste KPI-ene for den nye e-handelen

  • Økt konvertering 
  • Flere fornøyde og returnerende kunder
  • Klar ROI 

Utfordringer

Den nye e-handelen ble lansert i høysesongen, noe som alltid innebærer en risiko. Det var dessuten store endringer, med tanke på at nettstedet har hatt samme fundament siden 2012. 

Det å gjøre store forandringer for en e-handel i høysesongen, med strukturell endring: kort sagt en helt ny front-end, betyr selvfølgelig at alt må gå riktig for seg. Det var ikke rom for tekniske problemer eller tapt tid.

– Med den kombinerte ekspertisen fra Hekta på Tur, designpartner Ebeling og Jetshop, føltes det som det faglige nivået var det som krevdes for å lansere i høysesongen, sier Lars Kristian Nymoen. 

Løsninger

I tillegg til front-end via Jetshop Flight, ble Product Feed Management brukt for å øke markedsføringsmulighetene. De tekniske rådene var også alltid til stede. 

Markedsføring 

Hekta På Tur er veldig aktiv i å skape innhold for å markedsføre seg selv. Deres eget team lager videoer og tips og råd om livet i naturen. De jobber også aktivt med sosiale medier. Derfor var Jetshops markedsføringstjeneste Product Feed Management en viktig ressurs. Verktøyet gjør det enklere å markedsføre via Google og Facebook. 

Jetshop er kunnskapspartner

Jetshop er en kunnskapspartner som alltid har som mål å gi omfattende teknisk rådgivning, slik at kundene kan fokusere på sin egen kompetanse.

Jetshop Flight 

Opplastningstider er ofte en avgjørende faktor for hvorvidt en kunde velger å bli værende på siden eller ikke. Googleundersøkelser viser for eksempel at 53 % av besøkende forlater nettsiden om lastetiden er mer enn 3 sekunder. 

Derfor skapte Jetshop Flight – deres eget superraske front-end-rammeverk, som korter ned lastetiden markant.

Jetshop Flight er et front-end-rammeverk skrevet i Facebooks egenutviklede JavaScripts-bibliotek og React – der fokuset ligger på best mulig ytelse. I Jetshop Flight har du tilgang til de fleste e-handelsfunksjoner som forbedrer opplastningstiden, i tillegg leveres oppdateringer og forbedringer fortløpende.

Jetshop Flight har:

«En viktig grunn til at Jetshop er vår partner er selvfølgelig deres partnerrolle der høy teknisk ekspertise alltid er tilgjengelig.»

Lars Kristian Nymoen
Hekta på Tur

On-site

Innhold

Fokus på inspirasjon og guider, både rundt produktvalg for forbrukeren så vel som hvordan produktene brukes i naturen. Et eksempel på dette kan være en tydelig «steg for steg»-veiledning om hvordan du lager et bål på best måte. Hekta på Tur skaper også inspirasjon og jobber med merkevarebygging via innhold på nettsiden og sosiale medier.

Med tilgang til Jetshop Flight har markedsføringsteamet hos Hekta på Tur en større valgfrihet når det kommer til hvordan de skal designe innholdet sitt. Hekta på Tur jobber også med bestselgerne sine både øverst på nettsiden og på kategorisiden.

Filter

Hekta på Tur har en mengde filtervalg som gjør det enklere for kunden å tilpasse søket for å finne akkurat det friluftsutstyret man er ute etter.  

Tredjepartslösningar

Unifaun Frakt-checkout 

Hekta på Tur har nylig implementert Unifaun Fraktcheckout for å øke konverteringen og forbedre brukeropplevelsen i kassen. Dette gir kunden mulighet til å velge hvor og hvordan produktet skal leveres. Unifaun gjør det også enklere for Hekta på Tur dersom de ønsker å legge til flere fraktalternativer og logistikkløsninger.

Hello Retail 

Hello Retail er et selskap som blant annet tilbyr effektive søketjenester. Ved å ha Hello Retail som en tredjepartsløsning, kan Hekta på Tur derfor tilby personlig bildesøk og kategorisøk. Søkeresultatet er basert på hvem som handler og hvordan kunden har navigert tidligere. Smarte løsninger som hjelper Hekta På Tur med å øke konverteringen av besøkende på nettsiden.

ESM har ordet

Vi ser frem til å ta samarbeidet til neste nivå med tilstedeværelse i Norge. Det vil helt klart bli et tettere samarbeid, takket være det nære E-commerce strategy-samarbeidet og at vi satser i Norge. Det er også veldig gøy å jobbe med teamet fra Hekta på Tur. De liker å teste nye løsninger, de er innovative og alt går så smidig. 

Johan Trägårdh
E-Commerce Strategy Manager, Jetshop

Systemkart

Front-end-teknologi: Jetshop Flight

Front-end og implementering: Ebeling Webbyrå

Personalisering: Hello retail

Søk: Hello retail 

Betalingsløsning: Klarna

ESP/ Nyhetsbrev: Mailchimp

ERP: Visma mamut

Gjennomføring

Det var viktig at endringen av front-end ble gjennomført uten problemer, og at det ikke ble overskygget av tekniske bekymringer. Ebeling webbyrå ble derfor hentet inn for å bygge opp nettsidens design. Det viste seg å være oppskriften på suksess. Lars Kristian Nymoen velger å sitere Klarna ved å beskrive hele lanseringen som «smooth».

– Våre tidligere løsninger har fungert bra. Men tilgangen til ny teknologi med høyere ytelse og bedre brukervennlighet er selvsagt mer interessant. Investeringen var virkelig verdt å gjennomføre, for nå sitter vi med mye bedre salgstall. Og hele byttet gikk veldig smidig, enkelt og greit. 

Støtten ble også rost av Lars. 

– En viktig grunn til at Jetshop er partneren vår er selvfølgelig deres partnerrolle, der høyteknisk kompetanse alltid er tilgjengelig. Det bidrar også til at alt blir veldig enkelt.

Resultat

Etter den nye front-end-lanseringen, basert på Flight, så man en markant forbedring.

En undersøkelse gjennomført mellom juni 2020 og oktober 2020, sammenlignet med samme periode i 2019, viste at…

inntektene økte med 

+63%

trafikken med 

+68%

mobile transaksjoner økte med

+83%

Tallene før og etter Jetshop Flight: 

Startside: 1,5–2 sek raskere

Kategoriside: 1,5–2 sek raskere

Produktside: ca. 2 sek raskere


Totalt ble lastetiden redusert med 25%. 

Hvordan kan vi hjelpe deg?