Shepherd - kundcase - Jetshop

Shepherd mangedoblet salget på sin egen nettside, og overgangen til Jetshop Flight skapte enklere søkeveier i kjøpsprosessen.

Shepherd of Sweden, grunnlagt i 1982, er en livsstilbedrift som produserer egne saueskinnsprodukter innen premiumsegmentet. Bedriftens produkter selges under varemerket Shepherd, med et utvalg som spenner fra tøfler til ulikt tilbehør og hjemmeinnredning.

+144%

Økt trafikk fra organiske søk

+63%

Økt konvertering

+350%

Økt inntekt / prosentvis salg

Bakgrunn

Shepherd of Sweden, grunnlagt i 1982, er en livsstilbedrift som produserer egne saueskinnsprodukter innen premiumsegmentet. Bedriftens produkter selges under varemerket Shepherd, med et utvalg som spenner fra tøfler til ulikt tilbehør og hjemmeinnredning.

Den store forflytningen av handel fra fysisk butikk til e-handel gjorde at Shepherd allerede i 2017 valgte å satse på egen e-handel samt styrke samarbeidet med e-handelspartnere og omnikanalforhandlere som så muligheten til å selge Shepherds produkter til sluttbrukere på nett.

Samarbeidet begynte med Jetshop og deres plattform for e-handel, og et nettsted ble lansert i Sverige samme år. Nå finnes dette nettstedet i de fleste markeder i Europa.

Med forbrukernes endrede kjøpsvaner, og ikke minst den pågående pandemien, så Shepherd of Sweden mulighet til økt omsetning ved å oppdatere siden til Jetshops nye plattform Flight. Det gjorde at salget gikk rett til himmels, og 2020 ble et fantastisk år.

Overordnet målsetting 
Shepherds visjon er å være verdens mest attraktive varemerke med produkter laget av saueskinn og ull. Dette under deres slogan «Make life a little cozier».

— Vi skal tilby det beste tilbudet og sortimentet innen våre segmenter; tøfler, hjem og tilbehør.

Varemerket viktigst
Shepherd har fått denne gode utviklingen takket være solid kunnskap om håndverket og at de eier hele prosesskjeden – fra råmaterialet til ferdig produkt. Produktene deres er alltid laget av 100 % saueskinn eller ull.

De har alltid vært et lønnsomt produkt for leverandøren, og opp igjennom årene har de også bygget opp egne «Shepherdshops» i de fysiske butikkene for å tiltrekke seg kunder. Det har derfor heller ikke vært nødvendig med priskampanjer, fordi det å fokusere på kvalitet, design og varemerket utgjør det største salgsargumentet overfor leverandøren og forbrukeren. Nå når salget flytter over på nettet, er det en fordel å ha bygget opp varemerket og produktenes goodwill i flere år. Det gjør at forbrukerne søker direkte på varemerket, og salget har dermed økt.

Gode salgstall i 2019 – mangedoblet økning i 2020
Shepherd of Sweden startet opp i 2017, og allerede i 2019 hadde de gode salgstall. 2020 begynte bra, men da man begynte å se effektene av pandemien og covid-19 stoppet alt opp. Shepherd, som så mange andre bedrifter, så seg nødt til å permittere ansatte for at kostnadene ikke skulle bli for høye i forhold til inntektene.

Rett etter sommeren ble det utrolig stor etterspørsel etter merket og deres produkter. Salget tok fart på egen nettside, samtidig som etterspørselen økte hos deres samarbeidspartnere — både gjennom e-handel og fysisk butikk. Til tross for alle restriksjoner om ikke å besøke lokale, fysiske forhandlere, vet vi etter samtaler med dem at nettopp Shepherd har hatt fantastisk godt salg.

For vår egen e-handel hadde vi en målsetting om å doble omsetningen i 2020 sammenlignet med 2019, men det ble 3, 4 og deretter 5 ganger så stor økning. I prosenter økte omsettingen med 350 % på vår egen nettside.

Utfordringer

I de fysiske butikkene har det alltid vært lett å skape et attraktivt salgsmiljø der kundene kan klemme og kjenne på produktene, og der de blir tatt godt vare på av erfarne selgere. Nå når handelen i større utstrekning flyttes til nettet, er utfordringen å kunne ha hele sortimentet sitt online. Dessuten skal man skape samme gode atmosfære som i den fysiske butikken ved hjelp av produkt- og imagebilder, bannere og andre visuelle hjelpemidler for å gi nyttig inspirasjon, en hyggelig opplevelse og god følelse for produktet.

— Her er samarbeidet med Jetshop viktig – å kunne formidle atmosfæren, følelsen og varemerkets eksklusivitet gjennom deres plattform. Vi var ute etter å skape et nettsted man kan navigere seg gjennom på en enkel måte, søke etter produkter og få den informasjonen forbrukeren trenger for å bestemme seg – med kort vei til kjøpsknappen.

En annen stor utfordring i 2020 var å lansere og oppdatere siden med Jetshop Flight midt i en pågående pandemi der det var veldig vanskelig å få til møter. Men med fasiten i hånden var det verdt alle timer med jobbing for å komme i mål. Nå ser vi fram til kontinuerlig å utvikle nettsiden for å skape den beste kjøpsopplevelsen for kundene. Det gjør vi sammen.

»Vi la merke til at e-handlere og forhandlere var bekymret for Covid-19, men i stedet for å bremse ned, gikk vi opp med Flight.«

Jessica Nikander
E-commerce Controller, Shepherd of Sweden

Løsninger

Det var da Shepherd oppgraderte til Flight at netthandelen begynte å blomstre. Det var en bevisst satsning med tanke på omstendighetene pandemien i 2020 førte med seg, men markedsføringsteamet på Shepherd så at det fantes store muligheter – selv om omverdenen befant seg i en ustabil økonomisk situasjon.

— Vi la merke til at e-handlere og forhandlere generelt var bekymret for effektene og påvirkning på handelen som følge av covid-19, det gjorde naturligvis at vi også var usikre på oppgraderingen og om den ville gi den effekten vi ønsket.

Med Flight kom det store tekniske forandringer som ga teamet flere valgmuligheter. De skaper mye nytt materiale selv, men også sammen med sitt reklamebyrå Beyond. 

– Forandringen gir oss nå flere valgmuligheter på plattformen Flight. Nå er den mer alternativ-vennlig, og vi har muligheter til å legge inn animasjoner, video og mye mer. Målsettingen er å endre småting i designen med jevne mellomrom. Deretter kommer Jetshop med nye innholdsdeler, og alt blir enda enklere og tydeligere.

Beyond som designpartner 
Beyond har vært med som Shepherds partner i mange, mange år, og kjenner bedriften godt. De har vært med på hele prosessen med å oppgradere Shepherds plattform til nåværende Jetshop Flight.

– Det føles trygt at de vet hva vi står for.

I tillegg til å utføre all utvikling, har Beyond også hjulpet til med å skape en varemerkestrategi, tatt seg av fotografering og løpende jobbet for å optimere e-handelen sammen med markedsføringsteamet hos Shepherd og et mediebyrå som heter Tre Kronor Media.

Tett samarbeid mellom designpartner og plattformleverandør
Gjennom hele e-handelsprosessen er det tett dialog mellom alle tre parter når det kommer til bedriftsutvikling og optimering. Det ble sett på som en viktig del i den fremgangsrike lanseringen.

Fremtiden ser lys ut
Shepherd vokser kraftig, og den økte etterspørselen etter produkter til hjemmet – spesielt tøflene deres – gjør at livsstilbedriften Shepherd of Sweden ser lyst på fremtiden. De har opplevd stor vekst i Sverige og Skandinavia, som er hjemmemarkedet, men også i mange markeder utenlands – særlig i Storbritannia, Tyskland og Benelux-landene.

 – Vi er sterke i Sverige. Her er vi top of mind hos forbrukerne når det kommer til produkter av saueskinn og ull, men også i våre naboland og ute i Europa har man oppdaget varemerket og de flotte produktene vi tilbyr. Ikke minst i løpet av 2020, da tøfler plutselig ble de nye jobbskoene på hjemmekontoret.

Hvorfor Flight?

Flight gir store teknologiske fordeler innen reach og hastighet. Det er en plattform som hele tiden utvikles for å ligge i forkant, og som gir brukeren teknologisk frihet.

Hvorfor Flight?

Flight gir store teknologiske fordeler innen reach og hastighet. Det er en plattform som hele tiden utvikles for å ligge i forkant, og som gir brukeren teknologisk frihet.

Flight gir deg:

  • Raskere innlasting
  • Flere besøkende
  • Større kundetilfredshet
  • Økt konvertering
  • Kraftig økning i returnerende kunde-frekvens

Systemkart

Front end: Jetshop Flight
Front end og implementationspartner: Beyond
Søk: Jetshop Elastic search
Betalingsløsning: Klarna Checkout

ERP: Pyramid
Logistikk: Unifaun
Markedsplasser: Åhlens, Zalando och Afound

Resultater

Økte konverteringen med 63% 

Inntektene/den prosentuelle omsetningen har økt med 350 %  

Mer enn doblet (144 %) trafikken fra organiske søk

Hvordan kan vi hjelpe deg?