Digitalisera biljettförsäljningen | Ticket Commerce | Jetshop

Sveriges største underholdningsselskap digitaliserer billettsalget med Ticket Commerce

Parks and Resorts, Universeum og Liseberg er velkjent i reiselivsnæringen og har bidratt til å gjøre Sverige mer attraktiv. Disse fornøyelsesparkene har også andre ting til felles. Med Jetshop som plattformleverandør har alle satset på digitalisering ved hjelp av Ticket Commerce – en plattform skreddersydd for digitalt billettsalg. For hvert selskap har Ticket Commerce tilrettelagt en digital forflytning; enklere bestilling, reduserte køer og trengsel, bedre planlegging og ikke minst en markant økning i nettbasert omsetning.

I denne saken ser vi nærmere på hvordan Ticket Commerce har blitt brukt av våre kunder for å oppnå gode resultater og bedre forutsetninger for den digitale omstillingen etter korona.

Hva er Ticket Commerce? 

Ticket Commerce er Jetshops dynamiske plattform utviklet for å fullt ut støtte salg og levering av digitale produkter som inngangsbilletter, årskort osv. Plattformen settes opp som en fullserviceløsning eller med et «headless», også kalt «frikoblet», oppsett på nettet, og den er utviklet for å gi full kontroll over front-end. Med plattformen kommer en rekke muligheter, hvor enklere billettsalg er fokusområdet. Den digitale plattformen og fleksibiliteten som følger med den, forenkler blant annet håndtering av tidsbooking markant. Dette vil være en stor fordel for de som ønsker å forkorte køer, forenkle planleggingen og i sin tur redusere trengsel.

  • Salg av billetter og årskort
  • Avanserte billetter med tidsbooking, tidsluker, gruppebilletter, delt moms osv.
  • Handelsvarer 
  • Checkout: KCO, forsendelsesmetode med digital levering via SMS/E-post/PDF
  • Barcodes
  • ”Winning Together” – The e-commerce strategy manager Team

Parks and Resorts har underholdt og engasjert mennesker i 135 år og driver nå fire av Sveriges fremste opplevelsesparker: Gröna Lund, Kolmården, Furuvik og Skara Sommarland.

Den digitale reisen begynte da Parks and Resorts for ti år siden søkte en plattform som kunne tilpasses bedre til deres digitale behov. Et samarbeid med Jetshop resulterte i Ticket Commerce og har siden blitt brukt til å utvikle selskapet fremover. 

I tillegg har alle parkene gjort en nettsideendring de siste årene. Der hvor hver park før hadde sin egen front-end, har nå disse blitt slått sammen til en felles løsning som alle parkene kan dra nytte av. For hver park har endringen ført til enorm vekst i konvertering, og doblet nettbasert omsetning.

–  Nå forener vi front-end fra fire miljøer i ulike byråer til å bli administrert på konsernnivå. Den felles og fleksible plattformen gjorde det mulig med en rask digitalisering, noe som var nødvendig på grunn av covid-19. Dette førte faktisk til onlinerekord til tross for alle de tøffe omstendighetene som pandemien førte med seg.

Målgruppe

Nesten alle parker er rettet mot familier med barn opptil 13–14 år. Deretter oppleves et gap opp til ungdom i 20-årene, da man gjerne kommer tilbake sammen med venner i stedet for foreldre. Unntaket er Gröna Lund som også er populær blant tenåringer, på grunn av konserter og attraksjoner som tiltrekker seg målgruppen. Her er utfordringen å skape løsninger for ungdommer som ennå ikke har tilgang til enkle betalingsløsninger som for eksempel Swish eller Vipps. 

– Vi har nådd begge målgruppene gjennom Ticket Commerce. I tillegg holder vi på å forenkle ytterligere for barnefamilier. Man skal kunne kjøpe flere varianter og ikke bare separat for barn og voksne. 

Overordnede mål 

Parks and Resorts ønsker å levere opplevelser i verdensklasse. Og den begynner allerede ved kjøpstidspunktet. 

– Vi ønsker å kunne levere så mye wow-følelse som mulig. Derfor har vi i vår fleksible modell byttet ut MVP til MWP – Minimum WOWable produkt. Og vi jobber hele tiden med å digitalisere og legge til rette. I tillegg har korona fremskyndet alt. Et eksempel på dette er at vi hadde en 5-års plan på å være kontantfri, og det er vi allerede nå. 


Utfordringer

Parks and Resorts utfordrer seg selv ved å hele tiden lete etter nye løsninger som skal engasjere og gjøre det lettere for målgruppene. Og den aller største utfordringen for øyeblikket er selvfølgelig korona. Uforutsigbarheten gjør det vanskelig å planlegge for fremtiden, spesielt når det gjelder rekruttering.

 – Vi har bygget et system sammen med Jetshop der man kan booke billetter i en tidsluke, noe som er grunnleggende for å administrere trygge bookinger. Hele overgangen ble gjort relativt enkelt takket være Ticket Commerce. I tillegg har vi i løpet av vårt lange samarbeid med Jetshop utviklet skreddersydde løsninger og investert i markedsføring for å nå ut og engasjere målgruppen på en enkel måte. Noe som virkelig har lønnet seg. 

Hvorfor falt valget på Jetshop og Ticket Commerce?  

– Når vi valgte Ticket Commerce, kom vi fra «billettveske på magen» og papirbilletter, til å selge på nettet. Vi er svært fornøyde som leverandør, og det har aldri vært et spørsmål om å bytte til noen av konkurrentene. Det hele startet med at vi ikke kunne finne en plattform som passet våre behov. Det var da Jetshop, på oppdrag fra oss, skapte en unik kundeløsning som deretter utviklet seg til Ticket Commerce.

Stor fordel å redusere køer 
– Kanskje en av våre viktigste løsninger gjelder inngangen. Med Ticket Commerce kan du kjøpe inngangsbillett på mobilen og på den måten få en inngangstid som kan endres. Takket være dette har vi vært i stand til å korte ned køene og redusere trengselen markant. 

Viktige KPI-verdier 

– Vi ønsker å øke snittordren, men den viktigste KPI-en er en svært fornøyd gjesteindeks. Målet er at over 80 % av gjestene skal gi 4 eller 5 på alle punkter. 

Løsninger

Gjennom supporten som er tilgjengelig i Ticket Commerce, har Parks and Resorts vært i stand til å jobbe mer fleksibelt, økt salget og skapt bedre forutsetning for at besøkende kan handle digitalt. Kompetansen fra kontaktpersonen har vært en ekstra ressurs utover det vanlige.

– Jetshop har vært veldig hjelpsomme, spesielt vår kontaktperson Johan Wiberg. Kommer man på en idé som føles for enkel, så hjelper Johan med å gjøre den mer utviklet. Det er fint å ha en erfaren e-handelspartner som er mer enn en konsulent.

I kundesamarbeidet utvikler Jetshop seg hele tiden, både som kunnskapspartner og plattformleverandør.

SMS-billetter er ekstra verdsatt
Det er SMS-billettene som har fått onlinesalget til å strømme inn. Teknologiplattformen har vært utrolig viktig der. 

Smidige integrasjoner  
– Driftssikkerheten er veldig viktig. I tillegg er det veldig bra med gode integrasjoner med betalingsløsninger og gavekort. Vi har aldri vært bekymret for hvordan vi skal drive salg og lignende. .

Universeum startet i 2001 og hadde som formål å vekke interessen og engasjementet til barn og unge innen teknologi og vitenskap. 

For å styrke tilbudet og gjøre det mer tilgjengelig, begynte Universeum å satse mer på et digitalt salgssystem – og et samarbeid med Jetshop tok form. Universeums nettside gikk live på Ticket Commerce 2018, noe som har betydd en fantastisk utvikling i salget og også ført til enklere håndtering av kassen, inngangen og digitale billetter. 

Målgruppe

Når det kommer til billettsalg, ønsker Universeum at den besøkende skal kjøpe billetten sin på nettet, i god tid før besøket. Det forenkler og forbedrer besøket, både for Universeum og for de besøkende. Selvfølgelig har korona ført til et større fokus på digital utvikling. Den viktigste målgruppen er barnefamilier, og det er store muligheter for utvikling i fremtiden som kan legge til rette for besøket gjennom ulike løsninger.

– Når korona kom gikk vi fra 20 % solgte billetter online, til hele 80 %. Den store økningen i salget skjedde sommeren 2020, da vi introduserte billetter med tidsluker for våre besøkende. Med dette endret kjøpsprosessen seg betydelig, samtidig som våre besøkende fikk en bedre og tryggere opplevelse.

Nå er nesten alle billetter koblet til tidsluker, noe som betyr at Universeum kan håndtere gjestestrømmer på en helt annen måte. Universeum har foreløpig ikke knyttet de med årskort og de som kjøper billetter via hotellene til bestemte tidspunkt. Det er neste steg i utviklingen.

Overordnede mål

Universeum er Sveriges nasjonale vitenskapssenter og en av de ti mest besøkte opplevelsene i Sverige. Dette gjør Universeum til en viktig arena for utdanning og folkeopplysning innen naturvitenskap, teknologi og bærekraftig utvikling. Selskapet gir barn og voksne kunnskap og kraft til å gjøre jorden til et bedre og mer bærekraftig sted å bo.

– I 2019 fikk Universeum besøk av 600 000 gjester, og det er selvsagt store fordeler for oss å finne digitale løsninger som forenkler besøket. Selvfølgelig ønsker vi å bli bedre i vår finansielle virksomhet, men gevinsten ved å ikke trykke 600 000 billetter hvert år har vært viktigere for oss, fordi vi ønsker å hele tiden redusere vår miljøpåvirkning. 


Utfordringer

Å finne de riktige løsningene for kompatibilitet og tidsluker har gitt store utfordringer. Disse løsningene trengs delvis for å kontrollere og effektivisere billetthåndteringen, og delvis for å gjøre alt koronasikkert.

 – Vi har allerede mye funksjonalitet i systemene våre. Utfordringen vil derfor være å gjøre alt kompatibelt. En annen utfordring var å administrere billetter med tidsluker og gjøre det på en enkel måte. I sommer var vi utsolgt 17 dager på rad, og med det trykket og de restriksjonene som var da, ville vi aldri klart det uten billetter med tidsluker på plass. Heldigvis har Jetshop og vår kontaktperson Johan Wiberg kunnskap, driv og engasjement i saken. Uten hjelp hadde vi aldri fått løsningen på plass på så kort varsel.

Viktige KPI-er

– Vi ønsker å gjøre billettkjøp enklere slik at de kan gjennomføres med så få klikk som mulig. En forelder med to barn skal enkelt kunne ta ut mobiltelefonen og gjennomføre et kjøp på stedet. Selvsagt er andelen kjøp digitalt også en viktig KPI for oss.

Hvorfor falt valget på Jetshop og Ticket Commerce? 

Sterkt omdømme og godt tilbud gjorde at Jetshop skilte seg ut i mengden av konkurrenter med lignende tilbud.

–Jetshop har sterke kunder i porteføljen og er en bransjeleder i sitt felt. I tillegg befinner de seg, i liket med oss, i Göteborg. Helt fra starten følte vi at vi fikk en god mottakelse. I tillegg er deres tekniske forståelse av hvordan nettet fungerer i forkant. Vi fikk følelsen av at Jetshop ønsket å fortsette å utvikle vårt produkt slik at det alltid ligger i forkant, noe vi selv ikke har tid og ressurser til å gjøre.

Løsninger

Den dynamiske plattformen i kombinasjon med ekspertise fra Jetshop ble nøkkelen til den vellykkede utviklingen.

 – Det har alltid vært et behov for å gjøre bookinger enklere og for å redusere trengsel, men etter korona er det enda viktigere. Ticket Commerce har altså vært en viktig plattform som har gjort det enkelt for oss å administrere salg digitalt. Og når vi tenker på fremtiden, vil det bli enda viktigere.

Liseberg er et landemerke i Göteborg, og reiselivsnæringens ansikt utad. Historisk sett har fornøyelsesparken hatt et fysisk fokus, men de siste årene har det digitale engasjementet vokst.

Da Liseberg kom i kontakt med Jetshop og satset på Ticket Commerce, tredoblet salget seg fra 50 millioner til 150 millioner, på grunn av at selskapet digitaliserte og gjorde tilbudet synlig for sine gjester. For 2021 planlegges det en storsatsing på FSG online; digitale tilbud og destinasjonsutforskning som fungerer sømløst mellom kommende badeland, hotell og fornøyelsespark. I den digitale forflytningen brukes Ticket Commerce som en fleksibel plattform og muliggjører.

Overordnede mål

Liseberg har som mål å bli oppfattet som et sammenhengene merke. Den samme følelsen man opplever på hotellet, i fornøyelsesparken og snart også i badelandet, skal oppleves i e-handelen. Det er viktig at all systemarkitektur fungerer sømløst. 

Utfordringer

Den digitale innovasjonskraften har vært en terskel som Liseberg ønsker å krysse gjennom effektive løsninger.

– Først nå har vi organisert oss for å utvikle Lisebergs digitale transformasjon, ettersom målet vårt er 100 % digitalt salg.

En annen utfordring er å forklare kunden hvorfor vi flytter til en mer digital løsning.

–  Å jobbe med ekspresspass har vært en drivkraft i det. Forhåndssalg av billetter og lignende bidrar til både merverdi og effektivisering. 

Viktige KPI:er 
– Vi jobber mye med andel kontra konverteringsfrekvens. Ellers er det gjestetilfredshet som er viktigst.

Hvorfor Jetshop og Ticket Commerce? 

Liseberg kom i kontakt med Jetshop i jakten på en partner som kunne øke salget og forbedre fleksibiliteten.

Da jeg begynte på Liseberg, begynte jeg umiddelbart å lete etter systemer og en partner som kunne optimalisere e-handelen bedre. Vi fant Jetshop, og takket være andre kunder av dem i samme bransje, så vi på dem som et sterkt alternativ. Det ledet til at vi signerte, og siden den gang har utviklingen rullet videre. 

Ticket Commerce sin rolle i å redusere køer
 – Det handler om å gjøre det enklere for alle involverte. Det blir også enklere for de som kjøper på stedet, ettersom køene reduseres på grunn av digitale kjøp. 

Løsninger

Med den nye plattformen økte konverteringen og digitalt billettsalg ble forenklet. I tillegg har Jetshop bidratt med strategisk kunnskap som har ført den digitale dialogen fremover.

– I samarbeid med front-end har det vært en god dialog. I utviklingsprosessene har vi alltid Jetshop med i diskusjonen; alltid med god respons. Jetshop bidrar med interessant tankegang og bringer diskusjonen fremover. En god stick-in-partner. Dette gjelder også våre forretningsmål. Vi får alltid veldig god respons der.

Funksjoner som er spesielt verdsatt 
 – Vårt fokus er på løsninger gjennom SMS-billetter. Så de er verdsettes naturligvis til 100 %. Ekspresspasshåndteringen er også viktig, smidigheten i å kunne styre kunder digitalt er verdifull. 

Lær mer om Ticket Commerce 

Jetshop Ticket Commerce er en dynamisk plattform og et API-kasse- og leveringssystem, utviklet for fornøyelsesparkindustrien som skal støtte funksjoner som inngangsbilletter, attraksjonskort og årskort. Med plattformen stilles høye krav til markedet og budsjettet.  

Fleksibel front-end for alle nettplattformer
Plattformens front-end er en komplett respons og designet med full fleksibilitet, uavhengig av ditt valg av nettplattform. Den kan også bygges som en fullserviceløsning eller som en Headless-løsning i ditt nåværende nett. 

Sømløse integrasjoner med tredjeparter og moderne API-er
Plattformen er integrert med både Klarna og Dibs for sikre og effektive betalinger, og den støtter også eksterne bestillinger. Ticket Commerce støtter også full integrering i både nett- og mobilapper. 

Dette er inkludert i Ticket Commerce

  • Jetshop Cloud drift og hosting 
  • Åpne API-er for integrering med eksterne systemer  
  • Nettbasert administrasjonsverktøy  
  • Gratis oppdateringer og kontinuerlig Rask time to market, med opplæring og prosjektledelse 
  • Gratis telefon- og e-postsupport, syv dager i uken, døgnet rundt
  • Forretningsutvikling for økt trafikk og transformasjon
  • Enhetlig front-end og delte tekniske løsninger med ledende aktører innen reiselivsnæringen, som Parks & Resorts og Liseberg 

Hvordan kan vi hjelpe deg?